Маркетинг і PR – в чому різниця між ними?
Маркетинг і PR, на перший погляд, досить схожі за своєю діяльністю і мають один найважливіший спільний знаменник – благо компанії. Незважаючи на це, не можна ставити знак рівності між цими двома поняттями. То в чому ж саме полягає різниця? Спробуємо відповісти на це питання!
Marketing i public relations
Перш ніж обговорювати відмінності між маркетингом і PR, давайте коротко визначимо їхню суть. Хоча визначень обох понять дуже багато і вони різняться за ступенем складності, для цілей цієї статті охарактеризуємо їх у найпростіших термінах, починаючи з маркетингу.
Маркетинг – це процес, що складається з конкретних елементів і видів діяльності, який здійснюється на багатьох рівнях з використанням різних каналів комунікації, з метою досягнення поставлених бізнес-цілей.
Як бачимо, у наведеному вище визначенні йдеться про те, що пріоритетом маркетингової діяльності є досягнення бізнес-цілей, кінцевим результатом яких є продажі. Як це стосується зв’язків з громадськістю?
Зв’язки з громадськістю – це сплановані, довгострокові зусилля, спрямовані на забезпечення найкращої комунікації та позитивних відносин між компанією та її зацікавленими сторонами.
Порівнюючи ці дві формули, відмінності між поняттями маркетингу та PR очевидні з першого погляду. А саме, зв’язки з громадськістю у своїх припущеннях не впливають безпосередньо на отримання будь-яких конверсій. Де-факто, це може бути навіть нейтральна діяльність некомерційного характеру, як, наприклад, КСВ (корпоративна соціальна відповідальність) серед інших благодійних акцій.
Цілі маркетингу та PR
Як маркетинг, так і зв’язки з громадськістю мають свої основні цілі, які можна поділити на 3 категорії. Давайте перерахуємо та порівняємо їх.
Маркетингові цілі
- стратегічні – збільшення продажів, прибутку, частини ринку, а також розробка та реалізація плану на найближчі кілька років;
- тактичні – цілі, розроблені для кожного продукту окремо, з урахуванням поточної ситуації на ринку;
- операційні – конкретні цілі, пов’язані з розробкою маркетингової програми з урахуванням усіх сегментів ринку, на яких працює компанія.
Цілі зв’язків з громадськістю
- основні (стратегічні) – створення позитивного іміджу компанії та підтримання належної комунікації як всередині (працівники, керівництво, акціонери тощо), так і ззовні (клієнти, ЗМІ, інші зацікавлені сторони);
- непрямі (організаційні) – підтримують, впливають та опосередковують основні цілі. Це можуть бути, наприклад, дослідження та опитування громадської думки про компанію та її політику, новий продукт тощо;
- поточні (фінальні) – називаються завданнями, вони можуть бути результатом певної ситуації, наприклад, скликання прес-конференції для виправлення фінансових неточностей.
Вимірювання ефективності маркетингу в порівнянні з PR
Ще один критерій, який дозволить нам визначити відмінності між маркетингом і зв’язками з громадськістю – це способи розрахунку їхньої ефективності та показники, що беруться до уваги. Нижче наведено кілька прикладів показників, які найчастіше беруться до уваги.
Вимірювання ефективності маркетингу
Ключові показники ефективності (KPI), такі як:
- рентабельність інвестицій (ROI) – допомагає оцінити прибутковість діяльності за певний період часу та спланувати подальшу діяльність. Рентабельність інвестицій – це різниця між приростом продажів і маркетинговими витратами відносно загальних маркетингових витрат;
- вартість залучення клієнта – загальні маркетингові витрати, витрачені на залучення одного клієнта;
- коефіцієнт конверсії – кількість завершених транзакцій (завершених конверсій), поділена на загальну кількість відвідувачів сайту.
Вимірювання ефективності зв’язків з громадськістю
Як зазначалося вище, при вимірюванні ефективності PR ми використовуємо відповідні детермінанти залежно від мети вимірювання. Деякі з них можуть дублюватися в обох сферах, але і маркетинг, і зв’язки з громадськістю мають свої специфічні показники. Для PR вони включають:
- посилання на бренд – всі згадки про компанію, наприклад, поява її назви або слогану, пов’язаного з кампанією, у ЗМІ, таких як радіо чи телебачення, а також в Інтернеті (соціальні мережі, блоги, форуми);
- AVE – рекламний еквівалент – представляє витрати, які були б понесені, якби повідомлення або публікація була розміщена як платна реклама;
- охоплення та залученість у соціальних мережах – вимірювання та аналіз взаємодії користувачів з брендованим контентом, наприклад, лайки, коментарі, обговорення тощо.
Підсумок
- Терміни “маркетинг” і “зв’язки з громадськістю” часто розглядаються як синоніми. Це пов’язано з тим, що їхні сфери діяльності переплітаються. Важливо пам’ятати, що маркетинг спрямований на ринок і споживача, тоді як PR охоплює як внутрішні структури, так і зовнішні канали комунікації та тих, хто впливає на компанію (стейкхолдерів).
- Найефективніше проводити маркетингову та PR-діяльність синергетично. Це пов’язано з тим, що вони доповнюють один одного і разом можуть охопити ширше охоплення ринку та важкодоступні ніші.
- До зв’язків з громадськістю часто ставляться як до “низькопріоритетного” напряму і займаються ним люди, які одночасно здійснюють маркетингову діяльність в компанії, що не дозволяє реалізувати весь потенціал PR.
Послуги копірайтингу, редагування та перекладу
Зв’яжіться з нами та опишіть, який контент Вас цікавить. Ми підготуємо пропозицію з індивідуальними цінами та дедлайнами. Детальну інформацію про наші послуги можна знайти на сайті.
Стань спеціалістом у сфері копірайтингу
Ми підготували унікальні курси, які викладають наші фахівці, що не лише дадуть необхідні знання, а й поділяться корисними порадами: курс копірайтингу, курс транскрипції, курс коректора.
Залишити відповідь