Маркетинг і PR – в чому різниця між ними?

Зміст

Маркетинг і PR, на перший погляд, досить схожі за своєю діяльністю і мають один найважливіший спільний знаменник – благо компанії. Незважаючи на це, не можна ставити знак рівності між цими двома поняттями. То в чому ж саме полягає різниця? Спробуємо відповісти на це питання!

Marketing i public relations

Перш ніж обговорювати відмінності між маркетингом і PR, давайте коротко визначимо їхню суть. Хоча визначень обох понять дуже багато і вони різняться за ступенем складності, для цілей цієї статті охарактеризуємо їх у найпростіших термінах, починаючи з маркетингу.

Маркетинг – це процес, що складається з конкретних елементів і видів діяльності, який здійснюється на багатьох рівнях з використанням різних каналів комунікації, з метою досягнення поставлених бізнес-цілей.

Як бачимо, у наведеному вище визначенні йдеться про те, що пріоритетом маркетингової діяльності є досягнення бізнес-цілей, кінцевим результатом яких є продажі. Як це стосується зв’язків з громадськістю?

Зв’язки з громадськістю – це сплановані, довгострокові зусилля, спрямовані на забезпечення найкращої комунікації та позитивних відносин між компанією та її зацікавленими сторонами.

Порівнюючи ці дві формули, відмінності між поняттями маркетингу та PR очевидні з першого погляду. А саме, зв’язки з громадськістю у своїх припущеннях не впливають безпосередньо на отримання будь-яких конверсій. Де-факто, це може бути навіть нейтральна діяльність некомерційного характеру, як, наприклад, КСВ (корпоративна соціальна відповідальність) серед інших благодійних акцій.

Цілі маркетингу та PR

Як маркетинг, так і зв’язки з громадськістю мають свої основні цілі, які можна поділити на 3 категорії. Давайте перерахуємо та порівняємо їх.

Маркетингові цілі

  • стратегічні – збільшення продажів, прибутку, частини ринку, а також розробка та реалізація плану на найближчі кілька років;
  • тактичні – цілі, розроблені для кожного продукту окремо, з урахуванням поточної ситуації на ринку;
  • операційні – конкретні цілі, пов’язані з розробкою маркетингової програми з урахуванням усіх сегментів ринку, на яких працює компанія.

Цілі зв’язків з громадськістю

  • основні (стратегічні) – створення позитивного іміджу компанії та підтримання належної комунікації як всередині (працівники, керівництво, акціонери тощо), так і ззовні (клієнти, ЗМІ, інші зацікавлені сторони);
  • непрямі (організаційні) – підтримують, впливають та опосередковують основні цілі. Це можуть бути, наприклад, дослідження та опитування громадської думки про компанію та її політику, новий продукт тощо;
  • поточні (фінальні) – називаються завданнями, вони можуть бути результатом певної ситуації, наприклад, скликання прес-конференції для виправлення фінансових неточностей.

Вимірювання ефективності маркетингу в порівнянні з PR

Ще один критерій, який дозволить нам визначити відмінності між маркетингом і зв’язками з громадськістю – це способи розрахунку їхньої ефективності та показники, що беруться до уваги. Нижче наведено кілька прикладів показників, які найчастіше беруться до уваги.

Вимірювання ефективності маркетингу

Ключові показники ефективності (KPI), такі як:

  • рентабельність інвестицій (ROI) – допомагає оцінити прибутковість діяльності за певний період часу та спланувати подальшу діяльність. Рентабельність інвестицій – це різниця між приростом продажів і маркетинговими витратами відносно загальних маркетингових витрат;
  • вартість залучення клієнта – загальні маркетингові витрати, витрачені на залучення одного клієнта;
  • коефіцієнт конверсії – кількість завершених транзакцій (завершених конверсій), поділена на загальну кількість відвідувачів сайту.

Вимірювання ефективності зв’язків з громадськістю

Як зазначалося вище, при вимірюванні ефективності PR ми використовуємо відповідні детермінанти залежно від мети вимірювання. Деякі з них можуть дублюватися в обох сферах, але і маркетинг, і зв’язки з громадськістю мають свої специфічні показники. Для PR вони включають:

  • посилання на бренд – всі згадки про компанію, наприклад, поява її назви або слогану, пов’язаного з кампанією, у ЗМІ, таких як радіо чи телебачення, а також в Інтернеті (соціальні мережі, блоги, форуми);
  • AVE – рекламний еквівалент – представляє витрати, які були б понесені, якби повідомлення або публікація була розміщена як платна реклама;
  • охоплення та залученість у соціальних мережах – вимірювання та аналіз взаємодії користувачів з брендованим контентом, наприклад, лайки, коментарі, обговорення тощо.

Підсумок

  • Терміни “маркетинг” і “зв’язки з громадськістю” часто розглядаються як синоніми. Це пов’язано з тим, що їхні сфери діяльності переплітаються. Важливо пам’ятати, що маркетинг спрямований на ринок і споживача, тоді як PR охоплює як внутрішні структури, так і зовнішні канали комунікації та тих, хто впливає на компанію (стейкхолдерів).
  • Найефективніше проводити маркетингову та PR-діяльність синергетично. Це пов’язано з тим, що вони доповнюють один одного і разом можуть охопити ширше охоплення ринку та важкодоступні ніші.
  • До зв’язків з громадськістю часто ставляться як до “низькопріоритетного” напряму і займаються ним люди, які одночасно здійснюють маркетингову діяльність в компанії, що не дозволяє реалізувати весь потенціал PR.

Діана Сологуб

Діана пише і перекладає 4 мовами (польською, англійською, українською та російською), а також є досвідченим фахівцем з SEO та інтернет-маркетингу. Її пріоритетом є створення контенту, який одночасно відповідає всім вимогам Google, вписується в маркетингову стратегію клієнта та привертає увагу інтернет-користувачів. Вона створює цікавий та креативний контент і вміє презентувати навіть найскладніші теми у простий та зрозумілий спосіб.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Переглянути

Oстанні статті

16.04.2024 Поради
14.04.2024 SEO
12.04.2024 SEO
10.04.2024 Маркетинг
08.04.2024 Контент маркетинг
06.04.2024 Поради
04.04.2024 Контент маркетинг
02.04.2024 Поради
31.03.2024 Контент маркетинг

Професійно написані тексти

Замовити

Працюйте у Content Writer

Подати заявку

Розвивайте свої навички з курсом копірайтингу