Green marketing – чи справді він такий екологічний?
У наш час, коли екологія починає виходити на перший план, зелений маркетинг стає все більш популярним. Його можуть використовувати не лише великі корпорації, але й невеликі компанії. Іноді, на жаль, зелена діяльність компанії спрямована не на захист навколишнього середовища, а лише на залучення додаткових споживачів, які, бачачи проекологічну діяльність, більш схильні користуватися послугами або купувати продукцію такої компанії. Так що ж таке зелений маркетинг в кінцевому підсумку? Чи є він корисним для довкілля, чи неправильні мотиви, які стоять за екологічною діяльністю, роблять її шкідливою?
Що таке зелений маркетинг?
Зелений маркетинг (green marketing) може приймати різні форми, але в основі його лежить просування діяльності, яка є екологічно безпечною і підтримує захист навколишнього середовища. Він також відомий як екомаркетинг.
Заходи зеленого маркетингу включають, наприклад:
- зелені джерела енергії в компанії,
- спосіб виробництва та розповсюдження продукції,
- просування екологічної діяльності,
- біорозкладне пакування продукції,
- стале вирощування,
- екологічні та екологічно чисті рецептури продуктів.
Ця діяльність пізніше використовується компанією для формування симпатії серед споживачів, які легше сприймають вищі ціни на органічні продукти. Звичайно, це не єдина причина. Компанії намагаються просувати серед споживачів свідомий підхід до купівлі продуктів та послуг, які матимуть позитивний вплив не лише на їхнє здоров’я, але й на планету.
Захист навколишнього середовища є одним з найбільших трендів сьогодення, саме тому його активно використовують у маркетинговій діяльності. Однак іноді це не йде на користь компанії, оскільки поверхневі екологічні зусилля можуть лише розлютити екологічно свідомих споживачів. Споживачі намагаються бути все більш свідомими, а бути еко – це просто модно. Як далеко можна зайти із зеленим маркетингом, не будучи насправді екологічним?
Бути еко чи маніпулювати споживачем?
Зелений маркетинг пропагує проекологічну поведінку. Однак недостатньо просто говорити про захист довкілля або брати участь у соціальних акціях. Часто виявляється, що компанія, яка дуже голосно говорить про важливість нашої планети та її захист, насправді має дуже мало спільного з еко.
Слід визнати, що в Україні споживачі ще не дуже добре обізнані в питаннях екології і тому піддаються так званому “грінвошингу”. Грінвошинг – це нібито екологічна акція, яка, однак, не має жодного відношення до захисту навколишнього середовища. Необізнаний споживач може на це повестися!
Перший приклад грінвошингу був використаний ще у 1980-х роках. Власник готелю заохочував своїх гостей рідше міняти рушники. Він закликав дбати про планету і використовувати менше води, але насправді думав лише про скорочення витрат.
Прозорість у діях також дуже важлива. Якщо компанія прямо визнає, що вона не еко, але намагається це компенсувати, ми можемо назвати такі дії зеленим маркетингом. Бренди одягу часто говорять вголос, що використовують матеріали, які не є еко, але при цьому, щоб компенсувати свій вплив на планету, фінансово підтримують екологічні рухи. Чи є це ідеальним рішенням? Навряд чи, але це краще, ніж нічого.
Приклади грінвошингу:
- компанії, які стверджують, що їхній продукт є екологічно чистим, не згадують, чи виробництво цього продукту також є корисним для довкілля, чи його розкладання буде безпечним (прикладом може бути електроніка, виготовлена з екологічно шкідливих матеріалів, але з низьким енергоспоживанням);
- свідомо вводять споживача в оману, заявляючи, що продукт є екологічно чистим, оскільки не містить певних речовин, тоді як насправді ці речовини заборонені;
- примусово підкреслює екологічний аспект продукту, який може бути повністю біорозкладним сам по собі, але залишає значний екологічний слід у процесі виробництва.
Що таке справжній зелений маркетинг?
Щоб відрізнити зелений маркетинг від звичайного, корисно порівняти їхні цілі. Звичайний маркетинг спрямований на збільшення продажів у певний момент часу, тоді як зелений маркетинг передбачає довгостроковий ефект, заснований на комплексних заходах, що передбачають зміни в компанії та її діяльності.
Для компанії, яка дійсно піклується про навколишнє середовище, фінансові прибутки є побічним ефектом “зеленої” діяльності, а не її головною метою. Все більше і більше малих, одноосібних підприємств стають екологічними саме через усвідомлення своєї екологічної відповідальності як споживачів. Прибутки від зеленого маркетингу для них на другому плані.
Чудовим прикладом компанії, яка впроваджує “зелені” заходи на різних рівнях, є IKEA. Її стратегія People & Planet Positive базується на прагненні до енергетичної незалежності, запобіганні харчовим відходам, а також заохочує переробку відходів. ІКЕА заохочує людей садити фрукти та овочі на балконах і в садах не лише для того, щоб вирощувати власну продукцію, але й тому, що рослини очищають повітря.
У магазинах компанії використовується лише світлодіодне освітлення, яке споживає набагато менше енергії. Крім того, компанія постачає деревину для своїх меблів з більш стійких джерел, або переробляє її. Вони також інвестують у джерела відновлюваної енергії з фотоелектричних панелей та вітряків.
Ці заходи передбачають зміни в усій компанії, а не лише зосередження на зменшенні використання пластику чи біорозкладної упаковки. Так виглядає справжній зелений маркетинг.
Що роблять компанії, щоб бути еко?
Заходи зеленого маркетингу можуть бути зосереджені на різних рівнях. Компанії, які прагнуть бути екологічно чистими, намагаються будувати свої приміщення екологічно та енергоефективно і отримувати енергію з відновлюваних джерел. Дуже часто інвестиції у вітряки або фотоелектричні панелі є настільки успішними, що компанія стає екологічно нейтральною, оскільки виробляє стільки ж енергії, скільки споживає.
Ще одна ідея, яку використовують компанії – це інвестиції в електричні або гібридні автомобілі, а також інвестиції в громадський транспорт для співробітників, щоб менше людей щодня пересувалися на автомобілях. Це має ефект зменшення викидів.
Не менш важливим є пакування продуктів. Вона має бути біорозкладною та виготовленою з екологічно чистих матеріалів. Саме виробництво має бути продуманим, щоб якомога менше впливати на навколишнє середовище. Вибір постачальників також має значення. Компанії, що виробляють харчові продукти, можуть обирати постачання з органічних ферм.
Що можна зробити, щоб зелений маркетинг працював на Ваш бізнес?
Зелений маркетинг та екологічні дії – це вже не примха. Це процес з довгостроковим ефектом, в який повинна інвестувати кожна компанія. Навіть невеликі зміни можуть мати значний вплив на навколишнє середовище, а також на споживача.
Згідно з дослідженнями, все більше споживачів звертають увагу на тип упаковки продукту та його склад, а також на зелений імідж бренду. Зелений маркетинг допомагає залучити свідомого споживача, який зможе платити більше за продукт, якщо він екологічний і безпечний для планети.
Підсумок
- Зелений маркетинг (green marketing) полягає у просуванні діяльності, яка є екологічно безпечною та підтримує захист навколишнього середовища.
- До заходів зеленого маркетингу відносяться, наприклад, зелені джерела енергії в компанії, правильний спосіб виробництва і дистрибуції продукції, біорозкладна упаковка або екологічні та екологічно чисті рецептури продуктів.
- Захист навколишнього середовища є одним з найбільших трендів сьогодення. Тож не дивно, що він знайшов своє місце і в маркетингу.
Послуги копірайтингу, редагування та перекладу
Зв’яжіться з нами та опишіть, який контент Вас цікавить. Ми підготуємо пропозицію з індивідуальними цінами та дедлайнами. Детальну інформацію про наші послуги можна знайти на сайті.
Стань спеціалістом у сфері копірайтингу
Ми підготували унікальні курси, які викладають наші фахівці, що не лише дадуть необхідні знання, а й поділяться корисними порадами: курс копірайтингу, курс транскрипції, курс коректора.
Залишити відповідь