Eyetracking — можливості сучасних технологій

Зміст

Спосіб сприйняття інформації на екранах мультимедійних пристроїв останніми роками є предметом численних досліджень. Результати дають змогу адаптувати контент до вподобань інтернет-користувачів, що безсумнівно впливає на покращення позиціонування сайтів та збільшення конверсії. Однак графічний інтерфейс користувача – це ще не все. Дізнайтеся, що таке айтрекінг і які можливості він пропонує!

Що таке айтрекінг?

Eyetracking – це дослідницька технологія, яка передбачає відстеження погляду людини, що дивиться на екран.

Пристрій для тестування, eye tracker, дозволяє відстежувати рух очей і визначати, на яких елементах, ділянках зображення, що переглядається, фокусується погляд користувача, а які є майже непомітними для нього. Трекінг очей дає можливість створити траєкторію руху очей і теплову карту інтересів користувача. Така інформація може бути корисною при розробці веб-сайтів, ігор та комп’ютерних програм, додатків і навіть упаковки продуктів.

Що таке айтрекінг?

Тест передбачає відстеження рухів очей за допомогою спеціального пристрою. Отримані дані обробляються за допомогою спеціальних алгоритмів, які дозволяють визначити точні точки фокусування погляду.

Інший термін для відстеження очей – окулерографія.

Робота пристрою для відстеження очей

Близьке інфрачервоне світло, яке випромінюють очні трекери, відбивається від очей людини, яку обстежують. Потім воно фіксується камерами пристрою. Для аналізу отриманих таким чином даних використовуються спеціальні алгоритми. Вони дозволяють отримати точну інформацію про зони фокусування на екрані і створити з них корисні візуалізації.

Близьке інфрачервоне світло, яке випромінюють очні трекери, невидиме для людського ока і лише відбивається від його поверхні. Саме завдяки тому, що воно не відволікає погляд і відбивається, його можна успішно використовувати в айтрекінгу.

Пристрій для тестування поставляється у двох версіях: мобільній та стаціонарній, які базуються на однаковому принципі роботи. Відмінності стосуються процесу тестування і можливостей обох пристроїв, а також комфорту і свободи досліджуваного.

  • Стаціонарний eye tracker зазвичай розміщується перед або під екраном, за яким спостерігає користувач. Положення пристрою незмінне – отже, учасник також повинен перебувати у фіксованому положенні, щоб результат тесту вважався значущим.
  • Мобільний eye tracker найчастіше нагадує набір віртуальної реальності. Така конструкція дозволяє користувачеві вільно пересуватися і покращує функціональність пристрою.

Погляд – джерело інформації в айтрекінгу

Рух очей, що спостерігається при айтрекінгу, є основним джерелом інформації про області, які привертають увагу користувача.

Залежно від тривалості фокусування, рухи очей поділяються на:

  • саккадичні (від фр. saccade – ривками): мимовільні та швидкі, що не підлягають аналізу в мозку. До них відносяться переміщення погляду між точками фокусування і поява відволікаючих об’єктів на периферії поля зору;
  • фіксації (від лат. fixus – закріплений, нерухомий): відносно стійке положення очного яблука. Візуальне фокусування та аналіз інформації в мозку уможливлює когнітивний процес.

Візуалізація – результати аналізу даних очного трекера

Eyetracking базується на детальному спостереженні за очима, аналізі даних (за допомогою алгоритмів) і створенні візуалізацій. Зазвичай створюється теплова карта та/або траєкторія погляду.

  • Теплова карта – візуалізація ґрунтується на накладанні кольорів у фокусі зору користувача тесту. Зазвичай кольорові плями складаються з 3 кольорів – зеленого, жовтого, червоного – та їх відтінків. Червоний колір вказує на більш тривалу фіксацію на певній точці. Це дає відносно точну інформацію про те, які ділянки найбільше привертають увагу досліджуваного. Однак недоліком теплової карти є відсутність даних про порядок фокусування погляду на цих ділянках (наприклад, який елемент був помічений найшвидше).
  • Шлях погляду – візуалізація базується на створенні своєрідного рейтингу елементів, які привернули увагу користувача. Накладаючи на зображення кола різного розміру з номерами, можна відобразити порядок, в якому погляд фокусувався на певних ділянках, а також тривалість фіксації (чим довше, тим більше коло). При створенні траєкторії погляду також враховуються саккади. Вони позначаються лініями між колами.

Як можна використовувати айтрекінг?

Безперечно, найпопулярнішим застосуванням айтрекінгу є так званий нейромаркетинг. Точне визначення елементів і навіть сфер інтересів користувачів дозволяє отримати знання, які особливо корисні в графічному дизайні. Це стосується створення сайтів, реклами, комп’ютерних ігор, додатків і навіть упаковки продуктів.

Однак можливості використання відстеження руху очей виходять за рамки графічного інтерфейсу користувача. Трекери для очей можуть бути корисними і в інших сферах. Серед яких можна виділити:

  • медицина – дослідження на сьогоднішній день показали, що відстеження руху очей може бути корисним у діагностиці неврологічних розладів, таких як аутизм;
  • психологія – технологію можна використовувати в різноманітних психологічних тестах, наприклад, в тестах на латентні асоціації (IAT) та дослідженнях концентрації уваги;
  • візуальне керування мультимедійними пристроями – особливе значення може мати можливість керування такими пристроями людьми з інвалідністю, які мають обмежені можливості використання традиційних інструментів (наприклад, миші, пульта дистанційного керування).

Як користувачі Інтернету читають сторінки – результати дослідження айтрекінгу

Існують чіткі відмінності між традиційним читанням, тобто використанням книг і газет, і читанням на електронних пристроях.

Дослідження з відстеження руху очей, проведене компанією Jakob Nielsen у 2006 році, показало, що статті та інформація на сайтах скануються людським мозком і що шлях, яким слідує око, має F-подібну форму.

Вміст сканується зліва направо (це не є чимось незвичайним), і око зазвичай зупиняється лише на заголовках, середніх заголовках і на виділеному вмісті. В результаті, теплова карта показує зони вільного інтересу користувача через пропуск оком кількох рядків. Також помітно, що інтернет-користувачі рідко «доходять» до кінця лівої частини сторінки, і лише деякі з них доходять до нижньої частини сторінки.

Лише 16% інтернет-користувачів читають тексти, що їх цікавлять, від початку до кінця.

Висновки дослідження можуть стати орієнтиром для тих, хто створює контент для сайтів.

Підсумок

  • Eyetracking – це технологія, яка дозволяє відстежувати рух очей за допомогою трекера.
  • Отримані дані аналізуються за допомогою алгоритмів і використовуються для створення візуалізацій – теплових карт і траєкторій погляду.
  • За допомогою відстеження погляду можна отримати точну інформацію та візуалізувати зони, що цікавлять, наприклад, інтернет-користувачів.
  • Метод особливо корисний у нейромаркетингу, особливо при розробці графічного інтерфейсу користувача.
  • Можливості айтрекінгу також використовуються в медицині, психології та при розробці пристроїв, керованих поглядом.

Діана Сологуб

Діана пише і перекладає 4 мовами (польською, англійською, українською та російською), а також є досвідченим фахівцем з SEO та інтернет-маркетингу. Її пріоритетом є створення контенту, який одночасно відповідає всім вимогам Google, вписується в маркетингову стратегію клієнта та привертає увагу інтернет-користувачів. Вона створює цікавий та креативний контент і вміє презентувати навіть найскладніші теми у простий та зрозумілий спосіб.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Переглянути

Oстанні статті

12.12.2024 SEO
11.12.2024 Маркетинг
10.12.2024 SEO
09.12.2024 SEO
06.12.2024 SEO
05.12.2024 Маркетинг
04.12.2024 Маркетинг
03.12.2024 Маркетинг
02.12.2024 Маркетинг

Професійно написані тексти

Замовити

Працюйте у Content Writer

Подати заявку

Розвивайте свої навички з курсом копірайтингу